Японія відправить ліфт до космоса до середини століття

Наукова фантастика стає дійсністю: велика японська корпорація має серйозні наміри побудувати космічний ліфт до 2050 року. У разі, якщо задум втілиться в життя, відбудеться справжня революція у сфері космічних польотів.

Щоб ця інформація не звучала як порожня балаканина, наведемо кілька фактів про корпорацію Obayashi: компанія була заснована в 1892 році і з тих пір є незмінним лідером в Японії в сфері будівництва та інженерії; на даний Obayashi є однією з п'яти найбільших корпорацій в країні; річна виручка складає більше 15 млрд доларів США; штат - без малого 13 000 чоловік.

Самій ідеї космічного ліфта вже більше ста років, її авторство зазвичай приписують російському вченому Костянтину Ціолковському, який висловив схожу думку ще наприкінці 19 століття. З тих пір космічний ліфт регулярно з'являвся в науковій фантастиці і навіть у великому кіно, згадати хоча б останній "Зоряний шлях".

Суть ідеї досить проста: потрібно натягнути неймовірно міцний трос між Землею і космічною орбітальною станцією, яка буде постійно знаходиться на одному і тому ж місці на високій орбіті. По тросу буде пересуватися кабінка на магнітно-лінійних двигунах.

концепт космічного ліфта

Концепт космічного ліфта в уявленні авторів проекту

А от реалізація проекту обіцяє стати одним із найскладніших завдань в історії інженерії і технологій в цілому. Одна з головних проблем на поточний момент - це виготовлення троса належної міцності і належної довжини. Вимоги до міцності пред'являються непомірно високі, адже трос повинен витримувати просто феноменальні навантаження, наприклад у випадку відхилення від курсу орбітальної станції він повинен витримати на собі її вагу. На сьогодні цим вимогам задовольняють тільки вуглецеві нанотрубки, межа їх міцності в сотні разів вище ніж у сталі, а товщина однієї нитки дорівнює атому. У вуглецевих нанотрубук є лиш один істотний недолік - поточна технологія не дозволяє створювати нитки довжиною більше 3 см, а якщо врахувати той факт, що загальна довжина троса повинна скласти 96000 км проблема назріває вельми серйозна.

Межа міцності вуглецевих трубок дозволяє їм утримувати феноменальну вагу: до 1 тонни на 1 квадратний мм, що в сотню разів вище, ніж у сталі. Щодо отримання троса належної довжини - ми плануємо вирішити цю задачу спільними зусиллями до 2030 року.

Заявив в інтерв'ю керівник відділу досліджень і розробок Obayashi, Едзі Ісікава.

Наукові установи по всій Японії вже почали роботу над розробкою технології по створенню тросів із вуглецевих трубок. Роботи також ведуться і в інших галузях, наприклад інженери з Університету Канагави вже більше року працюють над роботизованим підйомником і технологією його пересування.

Свій вклад обіцяє зробити і США, зокрема аерокосмічне агентство НАСА. В активі американців вже є вагома кількість проектів і напрацювань у області космічного ліфта, велика частина яких прийшла з конкурсу «Space Elevator Games», що проводиться раз на рік починаючи з 2005 року.

Я не вважаю, що проект такого роду до снаги одній корпорації. Для його реалізації буде потрібно міжнародне співробітництво: від обміну досвідом до розробки найдрібніших технічних вузлів.

Підсумував Едзі Ісікава.

За попередніми даними кабінка ліфта вміщуватиме до 30 осіб, а подорож в один кінець займе близко 7 днів.

Навіщо все це потрібно запитаєте Ви? Насправді це зробить справжню революцію. По-перше, космічний ліфт обіцяє вивести безпеку подорожей на принципово новий рівень. По-друге, вартість доставки одного кг вантажу в космос знизитися приблизно в 110 разів, з $ 22 000 до $ 200. По-третє, сприятливо позначиться на зниженні рівня викидів в атмосферу і дозволить доставляти людей або вантаж в космос швидше і частіше. Та що й казати, подібний транспорт дозволить зробити небувалий стрибок у розвитку космонавтики в цілому.

Евгений Мартыненко